Sociaal ondernemen

De beginselen

Sociaal ondernemen is een redelijk nieuw begrip. Daarom is er nog niet één definitie bepaald. De definitie die ik hanteer, hanteren o.a. de Sociaaleconomische Raad (SER) en Social Enterprise

 “Sociale ondernemingen zijn zelfstandige ondernemingen die een product of dienst leveren en primair en expliciet een maatschappelijk doel nastreven, dat wil zeggen een maatschappelijk probleem oplossen.” Wat dit betekent leg ik op deze pagina kort uit. Op de blogpagina komt nog meer informatie te staan, zodat jij altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws rondom sociaal ondernemen. Dat alles in begrijpelijke taal natuurlijk.

DE KERN

Belangrijkste pijlers

Identiteit

Wat is jouw kern?

Je identiteit is het belangrijkste van sociaal ondernemen. Want wie jij bent en wat jij met je onderneming vanuit de kern uitstraalt hiermee onderscheid je je van de andere ondernemers. Wat maakt dat je een sociaal ondernemer bent? Dat je de wereld wilt veranderen in positieve zin met jouw bedrijf en dat je een steen bijdraagt aan de volgende belangrijke pijlers; mensen, de natuur en geld op een positieve manier inzetten.

De natuur

milieu of planeet

We hebben er maar één van, maar één planneet. Daar moeten we goed voor zorgen. Op dit moment overbelasten we de natuur, zonder hier écht bij stil te staan. We maken keuzes die gebaseerd zijn op snel en goedkoop. Dat moet anders. Als sociaal ondernemer staat de natuur voorop en zijn je keuzes gebaseerd om de natuur zo min mogelijk te belasten, met als ultieme droom dat we de natuur helemaal niet meer belasten!

Mensen

En dieren

Op de planeet leven we met mensen en dieren. We zien ze elke dag, we werken samen, we hebben lief, maar toch zorgen we niet altijd goed voor onszelf en degenen om ons heen. We gaan op in de dagelijkse sleur en ons werk, waardoor we vergeten om elkaar echt te zien. Als sociaal ondernemer kijk je juist wel om naar je medemens en jezelf. Je zet jezelf en je collega’s op de eerste plek en zorgt ervoor dat de stress verminderd wordt: jij als sociaal ondernemer.

Geld

Hoe zie jij geld?

Deze pijler wordt nog altijd gezien als de meest schadelijke pijler van sociaal ondernemen. Geld wordt nog steeds gezien als iets vies en als een machtsmiddel. Toch is geld één van de belangrijkste pijlers binnen het sociaal ondernemen. Je hebt immers geld nodig om van te leven én om mee te ondernemen. Als sociaal ondernemer kijk jij naar geld als een ruilmiddel, als middel om de andere pijlers te kunnen bewerkstelligen. Je ziet het niet als machtsmiddel, dit is de grootste mindsetverandering die plaats moet vinden voor iedereen.

Mini checklist

Ben jij al bezig met sociaal ondernemen?

Z

Je maakt impact met je onderneming!

Je lost dus een maatschappelijk probleem op.

Z

Je meet jaarlijks je impact

Aan de hand van verschillende onderdelen in je onderneming bekijk je hoeveel positieve en negatieve impact je hebt gemaakt.

Z

Je zorgt goed voor jezelf en je collega's

Je zorgt ervoor dat iedereen genoeg verdient, dat de mentale en fysieke gezondheid optimaal is en dat ze alle kansen krijgen.

Z

Je ziet geld als ruilmiddel

Je zorgt ervoor dat het geld dat je uitgeeft op de juiste plek terecht komt. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat dezelfde idealen heeft.

Z

Je zorgt voor de natuur

Bij elke beslissing die je maakt ben je bewust van de positieve en negatieve gevolgen die de natuur moet dragen.

Z

Je onderneemt bewust

Je hebt plezier in het ondernemen en gaat graag samenwerkingen aan die jouw bedrijf en jouw idealen versterken. Daarbij durf je anders en in oplossingen te denken!

Wil je weten hoe je met jouw onderneming ook sociaal kunt ondernemen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Daarin houden we je op de hoogte van het laatste nieuwe en de cursus ‘Hoe word ik sociaal ondernemer’, die we aan het ontwikkelen zijn. In deze cursus nemen Alinde de Wilde en ik je mee op reis om je idealen om te zetten in daden! Waarom inschrijven op de nieuwsbrief? Hierin staat als eerste wanneer de cursus online komt!

Boek vandaag jouw nieuwe toekomst!

Je hebt nu alle belangrijke onderdelen gelezen van de website. Je hebt al een bepaald gevoel of bepaalde ideeën over wat je anders wil gaan aanpakken. Wacht niet langer en boek vrijblijvend een kennismaking in. Onze klik is het startpunt voor onze samenwerking om samen tot een gezonde en duurzame onderneming te komen.

Bekijk het aanbodStuur een mail